هراس آمریکا و احتمال حذف نرمافزار و سختافزارهای چینی در خودروهای آمریکایی
به گزارش اقتصاد معاصر به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار است روز دوشنبه طرحی را برای ممنوعیت استفاده از نرمافزار و سختافزارهای چینی در خودروهای متصل و خودران در جادههای آمریکا به دلیل نگرانیهای امنیت ملی ارائه دهد. به گفته منابع آگاه، این ممنوعیت شامل خودروهایی میشود که از سیستمهای ارتباطی کلیدی و نرمافزارها یا سختافزارهای رانندگی خودکار استفاده میکنند.
دولت بایدن نگرانیهای شدیدی درباره جمعآوری اطلاعات توسط شرکتهای چینی از رانندگان و زیرساختهای ایالات متحده و همچنین امکان دستکاری خارجی خودروهای متصل به اینترنت و سیستمهای ناوبری مطرح کرده است. این اقدام آمریکا بهعنوان یک محدودیت مهم بر واردات خودروها، نرمافزارها و قطعات چینی تلقی میشود.
منابع آگاه که به دلیل عدم عمومی شدن این تصمیم نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند این ممنوعیت واردات و فروش خودروهای چینی با تجهیزات کلیدی ارتباطات یا سیستمهای خودکار را شامل میشود. همچنین، از مردم درخواست شده تا در بازه ۳۰ روزهای قبل از نهایی شدن قوانین نظرات خود را اعلام کنند.
این ممنوعیت شامل نرمافزارهای مورد استفاده در خودروهای متصل به شبکه اینترنت، ماهوارهای و بیسیم و همچنین خودروهای خودران پیشرفتهای که بدون راننده قادر به حرکت هستند، میشود. انتظار میرود که اجرای این محدودیتها برای نرمافزارها از مدلهای سال ۲۰۲۷ آغاز شده و برای سختافزارها از سال ۲۰۲۹ اجرایی شود.
دولت بایدن پیش از این تحقیقاتی درباره خطرات احتمالی واردات خودروهای چینی به دلیل استفاده از فناوریهای خودروی متصل برای امنیت ملی آغاز کرده بود. جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا، با اشاره به نگرانیها درباره سیاستهای چین اعلام کرده بود: «من اجازه نمیدهم که سیاستهای چین بازار ما را با خودروهای خود پر کند و امنیت ملی ما را به خطر بیندازد.»
این ممنوعیتها نه تنها شامل چین بلکه کشورهای دیگر نظیر روسیه نیز میشود. همچنین، گروهی از قانونگذاران دو حزبی آمریکا در نوامبر گذشته نگرانیهایی درباره جمعآوری و مدیریت اطلاعات حساس توسط شرکتهای خودروسازی و فناوری چینی که در حال آزمایش خودروهای خودران در ایالات متحده هستند، مطرح کرده بودند.
صنایع خودروسازی آمریکا از جمله جنرال موتورز، تویوتا، فولکسواگن و هیوندای هشدار دادهاند که تغییر نرمافزار و سختافزار در خودروها نیازمند زمان و آزمایشهای گسترده پیشتولید است و نمیتوان بهراحتی آنها را با قطعات از تامینکنندگان دیگر جایگزین کرد.
این اقدام بخشی از تلاشهای دولت بایدن برای حفاظت از زنجیره تأمین خودروهای متصل آمریکا است و شامل تمامی خودروهای فعال در جادههای این کشور میشود، اما وسایل نقلیه مربوط به بخشهای کشاورزی و معدن را شامل نمیشود.